Subscribe to RSS feeds

Friday, December 11, 2009

Demi gigi yang cantik

Sudah beberapa kali aku berulang alik ke klinik gigi Nur. Banyak rupanya proses yang patut dilakukan sebelum dapat memasang braces gigi. Bukan gigiku tapi gigi anakku. Dah usia begini manalah nak pasang braces. Tentulah yang muda.

Hari ini baru dapat braces dipasang ke gigi anakku setelah pemeriksaan, mencetak struktur gigi, dua cabutan, memasang getah dan memasang besi anchor. Doktor menasihatkan agar gigi dibesihkan dengan teliti untuk mengelakkan kotoran termendap seterusnya menghalang kelancaran pergerakan gigi. Untuk menjadikan pergerakan gigi lebih lancar, maka gigi perlu dijaga dengan bersih, pemakanan lembut tetapi berkhasiat dan tidur mencukupi. Lebih baik lagi, makanan diblend atau dikisar untuk mengurangkan gangguan gusi, mulut dan braces yang dipasang. Sebulan pertama memakai braces adalah tempoh masa fragile. Justeru aku menasihatkan anakku agar tidak melibatkan diri dalam sparing taekwando melainkan latihan biasa sahaja. Ini untuk mengelakkan kesulitan apabila berlaku kemalangan ketika perlawanan.

Apapun sikap yang konsisten penting sehingga gigi benar-benar tersusun. Bukan mudah nak korbankan gigi dan keselesaan makan. Bayarannya juga bukan murah. Hampir RM4000 beb!

1 comments:

AD said...

Gigi cantik senyuman berseri.