Subscribe to RSS feeds

Monday, June 3, 2013

Bacakan Untuk Anak-Anak

Semasa anak-anak masih kecil, aku suka bacakan mereka sesuatu walaupun mereka tak faham. Bila nak bacakan mereka, tak perlu yang complicated. Pilih yang mudah-mudah sahaja.

Contohnya nyanyikan mereka ABC sambil tunjuk huruf di carta. Kadang-kadang bacakan nombor, Alif-Ba-Ta, nama-nama benda, jenis-jenis haiwan dan lain-lain. Maka banyaklah carta tertampal di dinding sana dan sini, yang senget, yang tanggal semuanya ada. Jika jauh dari carta tapi dekat dengan kertas dan pen, aku terus  tulis sahaja atas kertas tersebut terutamanya  huruf, nombor dan abjad jawi.

Kemudian aku ambil buku, kamus bergambar, majalah atau suratkhabar dan tunjuk kepada mereka sambil membunyikan perkataannya. Tujuannya nak input sebanyak mungkin vocab dalam minda mereka. Pancaindera atau anggota badan paling senang mahu ditunjukkan seperti nose, mouth, lip, cheek, chin, eyes, ear, hair, hand, elbow, tummy, leg, knee, ankle dsb. Bila melakukan sesuatu, aku akan sebut apa yang dilakukan. Contohnya walk - I am walking, bathe - you're bathing, eat - we're eating, let's eat, come on, let's go. Bila memuji aku gunakan kesempatan meluaskan vocab mereka seperti good girl, well done, clever, excellent, outstanding dan sebagainya. Menyanyi bersama mereka juga biasa kulakukan.

Selama lima minit sehari, aku akan membacakan buku (cerita) untuk mereka. Tak perlu habiskan cerita. Asal ada masa sedikit untuk membaca bersama mereka. Kemudian barulah hantar mereka ke tadika yang pelbagai jenis sebab nak cover pengetahuan Islam (fardhu ain), English, Mathematik dan mengaji.

Semasa menghantar mereka ke sekolah, inilah peluang yang paling baik untuk mereka menghafaz. Mula sahaja perjalanan, aku bacakan doa dan anak-anak ikut baca. Bila membacakan mesti satu perkataan demi satu perkataan, dua-dua pun ok, maksimum tiga perkataan demi tiga perkataan dan tak boleh lebih dari itu.

Selepas habis satu doa, aku akan berpindah ke doa-doa yang lain, ayat-ayat quran yang penting, surah-surah lazim yang pendek, bacaan-bacaan solat, sifir-sifir dan lain-lain. Oleh kerana sudah selalu dibaca, akhirnya mereka hafal. Begitulah perjalanan mereka ke sekolah setiap pagi dari kecil sampai mereka besar.

Bila jemput mereka pulang dari sekolah, terbalik pula situasinya. Aku akan bertanyakan mereka tentang sekolah, kawan-kawan, masa rehat mereka dan lain-lain. Mereka dengan rancaknya bercerita satu-persatu dunia persekolahan mereka. Aku hanya tekun mendengar. Sesekali ketawa gelihati.

Aku menganggap anak-anak kecil umpama komputer. Kita install segala software (maklumat/ilmu) yang berguna untuk mereka. Bila suatu hari kelak mereka mahu menggunakan software tersebut, dengan mudah sahaja mereka klik. Boleh juga input semasa dewasa. Tetapi memberi input semasa mereka kecil lebih berkesan. Tak perlu formal dan usah paksa mereka mendengar. Tak perlu lama, biar sekejap tetapi selalu.

Alhamdulillah, sebelum sekolah darjah satu atau ketika darjah satu mereka sudah pandai membaca. Bagi anak perempuanku, membaca buku menjadi kegilaan. Sebulan terpaksa peruntukan beberapa ratus untuk membeli buku-buku. Yang lelaki gila komik tu biasalah.

Mungkin inilah sebabnya Muhammad diajar membaca sebelum dilantik menjadi Rasul. Kerdilnya diri ini. Macam hanya sedikit sahaja yang sempat aku bacakan untuk mereka. Kalaulah masa itu dapat diulang.

0 comments: