Subscribe to RSS feeds

Thursday, February 25, 2010

Musim anak-anak bersukan

Saat menggembirakan

Masa mula-mula aku ingin memindahkan anak-anak kembarku ke sekolah tempat aku bekerja, mereka keberatan. Maklumlah, bila ibu bapa satu sekolah dengan anak-anak mungkin anak-anak akan rasa agak terkongkong. Aku faham perasaan mereka dan mereka pernah menyuarakannya.

Namun dari sudut yang lain pula, lebih mudah ibu bapa menyusun cara untuk mengembangkan potensi anak-anak kerana sedia maklum dengan potensi dan kelemahan mereka serta nampak dengan lebih dekat sumber-sumber yang boleh dimanfaatkan untuk mempertingkatkan kebolehan anak-anak. Aku cuba menjelaskan lebih detail apa yang akan mereka perolehi jika mereka berpindah satu sekolah dengan ibu bapa mereka. Soal perasaan yang kurang selesa, ia boleh diatasi dari semasa ke semasa. Bahkan perkongsian yang lebih dalam pelbagai aktiviti akan memberi ruang keserasian menyelinap masuk dalam sesuatu hubungan (kekeluargaan dsb) dengan lebih cepat dan pantas.

Tak sangka kembar yang lahir tak cukup bulan ini boleh berjaya dalam sukan. Semua Tuhan punya kuasa.

Baru-baru ini sekolahku sememangnya sibuk dengan sukan merentas desa, sukantara, sukan kecil dan kemuncaknya adalah sukan besar (Kejohanan Olahraga) yang baru berakhir tengahari tadi. Semenjak sukan bermula, anak-anakku sudah sibuk berbincang dengana ayah mereka atau sesama mereka tentang target dan strategi. Seronok melihat mereka berbual-bual dan brainstorming sesama adik-beradik. Aku memang kurang mahir dengan hal-hal sukan. Tapi demi kejayaan anak-anakku, aku akan memberi sokongan 100% buat mereka. Ayah merekalah yang kerap coach mereka tentang sukan dan permainan, tektik dan strategi. Aku cuma bahagian sokongan saja.

Syukur kerana akhirnya kebanyakan sasaran mereka tercapai. Dalam olahraga, anak perempuanku memperolehi pingat perak acara lempar cakera. Tapi dalam larian, dia out. Salah satu kembar pula mendapat 2 perak dan 2 emas (semua acara larian). Manakala kembar yang seorang lagi memperolehi 4 emas dan diberi anugerah Olahragawan sekolah 2010. Walaupun aku kurang minat sukan, namun aku tetap gembira dengan kejayaan mereka, dari mula mereka menyusun langkah, sehingga terpaksa menghadapi beberapa cabaran, dan akhirnya semangat dan usaha mereka terbukti berhasil. Tuhanlah yang menganugerahi semua ini.

Seronok tenguk anak-anak remajaku bersukan (di sekolah) dengan sepenuh hati. Kejayaan dan kegembiraan anak-anak adalah kejayaan dan kegembiraan seorang ibu.

2 comments:

umimaudah said...

Subhanallah.. potensi anak kita siapa sangka. seronok tgk ayu dah family. Bahagia sentiasa...

Ayda said...

Terima kasih Maudah. Alhamdulillah.